Activiteiten buiten VVM

Handleiding en werkboek vanaf nu kosteloos beschikbaar voor alle geïnteresseerde leden

27 september 2018

In 2016 hebben wij onze leden via onze nieuwsbrief geïnformeerd over het TANDEM-onderzoek: Training AaNdacht voor mensen met DEmentie en hun Mantelzorger. Een groot aantal van onze leden heeft toen meegedaan aan een vragenlijstonderzoek naar  ervaringen met het geven van mindfulnesstraining aan deze doelgroep. In de afgelopen 2 jaar is door de projectgroep voor hen een aangepaste 8-weekse training ontwikkeld.

De handleiding en het werkboek zijn nu kosteloos beschikbaar voor alle geïnteresseerde leden. Je kunt een exemplaar van het gedrukte materiaal (inclusief toegang tot de aanvullende website) aanvragen via een online aanvraagformulier http://bit.ly/TANDEM2018.

In de bijlage (PDF) lees je meer over de achtergrond van TANDEM.

Download de bijlage

Verslag EAMBA-meeting Zürich 24 t/m 26 augustus 2018

The European network of Associations of Mindfulness based Approaches

In het laatste weekend van augustus vond voor de negende keer de EAMBA-bijeenkomst plaats. 16 Landen werden vertegenwoordigd door 24 afgevaardigden van de nationale mindfulness verenigingen of netwerken van mindfulnesstrainers (sommige landen hebben nog te weinig trainers voor een vereniging of zijn in oprichting). Noorwegen, Zweden, Finland, Litouwen, Polen, Duistland, Tsjechië, Italië, Turkije, Zwitserland, Frankrijk, België, Nederland, Ierland, Engeland en voor het eerst dit jaar nam Israël ook deel.

EAMBA begon 9 jaar geleden als een Europees netwerk. Een van de doelen was om Europese criteria op te zetten voor mindfulnesstrainers en hun beoefening. Sinds 2013 organiseert EAMBA naast een jaarlijkse bijeenkomst ook een jaarlijkse seculiere 5-daagse retraite voor Europese trainers. Vorig jaar werd een voorlopig bestuur gekozen, statuten werden gemaakt om dit jaar over te gaan tot een officiële federatieve vorm. In Zürich werden dit jaar vijf definitieve bestuursleden gekozen. De EAMBA zetelt in Nederland.

EAMBA wordt hoe langer hoe meer een belangrijk referentiepunt in de wereld van Mindfulness.

Bij de rondvraag over wat er in ieder land leeft aan issues was de gemeenschappelijke deler vooral: kwaliteitscriteria voor trainers. In landen die wat verder zijn in de ontwikkeling van mindfulness was ook het certificeren van opleidingsinstituten en supervisors een terugkerend issue. Er worden een aantal werkgroepen en initiatieven om expertise te delen geformeerd.

Het document ‘Framework for the Integrity of Mindfulness-Based Programs’ nam een belangrijke plaats in tijdens de bijeenkomst. Het ‘levende’ document geeft richtlijnen over ethische regels en criteria voor mindfulnesstrainers en hun training-programma’s. Het dient als frame en ter ondersteuning.

Bij rondvraag de bleek dat veel landen grote steun hebben gehad aan dit ‘framework’ en een aantal landen hebben het framework geheel of gedeeltelijk overgenomen en werken hier zelfs al mee. Het lijkt erop dat Europa (EAMBA) een steeds sterker referentiepunt wordt in de wereld van Mindfulness.

Volgend jaar zal de EAMBA-bijeenkomst plaatsvinden in Vilnius, Litouwen op 29, 30 en 31 augustus.

Met Europese groet,

Irma Hesselmans, vertegenwoordigster EAMBA namens VVM.

Download Framework for the Integrity of mindfulness-Based Programs

Oproep deelname mindfulness onderzoek Open Universiteit

Start vanaf augustus 2018

De Open Universiteit van Heerlen heeft een onderzoek opgezet waarin het werkingsmechanisme van mindfulness training (MBSR) op het brein nader wordt onderzocht, vanuit het perspectief van de cognitieve processen.

Geef jij regelmatig mindfulness trainingen (MBSR) en heb jij deelnemers die graag een bijdrage willen leveren aan dit onderzoek?

Deelnemers krijgen een aantal online vragenlijsten over hun eigen ervaring met mindfulness, geheugen en visuele herkenning. De vragen worden 3 keer voorgelegd met een interval van 8 weken. Daarnaast zijn er een aantal algemene vragen gericht op de kwaliteit van hun leven. Per keer kost het de deelnemer ongeveer 1 uur om de vragenlijsten in te vullen.

Deelname is vrijwillig en er is geen tegemoetkoming. Aan de deelname zijn voor zover bekend geen risico’s verbonden. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld en omdat de deelname vrijblijvend is kunnen deelnemers op elk gewenst moment ermee.

Als dank voor het steunen van het onderzoek worden na afloop van het onderzoek de resultaten gedeeld. Deze resultaten mag je als trainer, als wetenschappelijke onderbouwing, gebruiken voor eigen promotionele doeleinden waarin de voordelen van een MBSR-training worden gecommuniceerd.

Deelnemers die dat graag willen kunnen aan het einde van het onderzoek hun persoonlijke resultaten inzien.

Het enige wat je hoeft te doen is aan de deelnemers van jouw training te vragen of ze aan dit onderzoek mee willen doen en hun toestemming te vragen om hun naam en mailadres met de onderzoekster te delen.

Heb jij deelnemers die aan het onderzoek mee willen werken? Stuur dan een mail met de gegevens van die deelnemers naar Maja Majdanac. Haar mailadres is  Maja neemt dan contact op met de deelnemers.

Informatie over oa de testelementen

EAMBA retreat 2019

SAVE THE DATE: 2 - 7 januari 2019

Join us at the start of the new year of 2019 with a 5-day retreat with colleagues from different European Countries. The retreat offers an opportunity to meditate together in a sangha of mindfulness teachers and to network on the closing day.

Schermafbeelding 2018 05 04 om 10.53.57

Jake Dartington is the guiding teacher. He has practiced Buddhist medit ation since 1995 and completed a three-year teacher training with Christina Feldman, the co-founder of Gaia House in Devon. He began to teach retreats and meditation courses in 2007. Jake teaches with organizations including Gaia House, Bodhi College, London Insight, Nottingham University, Nottinghamshire NHS Trust, and the Mindfulness Network. He has also trained with Bangor University’s Centre for Mindfulness Research and Practice and teaches eight-week mindfulness courses for the general public. A former college teacher, Jake has Masters degrees in Philosophy and Buddhist Studies.

Practical

The retreat will take place in Hof Oberlethe in Oldenburg, Germany, a convenient and very pleasant retreat venue. Starting on Jan. 2 in the late afternoon and ending Sunday Jan. 7 at noon. This 5-day period accommodates the requirements of many professional mindfulness associations in Europe. This retreat welcomes teachers of mindfulness and those in training to become teachers.

At this moment registration is not yet possible. We will notify you as soon as registration starts.

Kindest regards,

Giedre Zalyte, Irma Hesselmans, Marjan Abadie & Lot Heijke