Mindfulness en neurowetenschappen – Dorle Lommatzsch

Mindfulness en neurowetenschappen

Dorle Lommatzsch

Wil je weten wat er in je brein gebeurt tijdens meditatie? Ben je nieuwsgierig naar de neurowetenschappelijke achtergrond van je mindfulness- of compassietraining? Zou je deze kennis willen inzetten in je lessen?

De huidige neurowetenschappen ondersteunen wat we door meditatie-ervaringen al lang weten: door meditatie worden we slimmer, meer empatisch en efficiënter. Door mindfulness dagelijks toe te passen werken onze rechter en linker hersenhelft beter samen, maar ook de drie verticale lagen in ons brein: de hersenstam, het limbische systeem en de neocortex.

In deze workshop maak je kennis met  eenvoudige neurowetenschappelijke verklaringen die de werking van mindfulness en compassie ondersteunen. Vanuit de theoretische uitleg gaan we praktisch oefenen om deze kennis in te zetten in je trainingen en meditatie-begeleiding. We leren neurowetenschappelijke kennis aan te bieden, als je deelnemers hebt die sceptisch zijn en mindfulness zweverig vinden.

Deze uitleg motiveert de meest rationele deelnemer om haar/zijn ogen te sluiten en te gaan mediteren.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Dorle Lommatzsch is hoofddocent en oprichter van de Academie voor Open Bewustzijn. Ze geeft sinds 1998 les op basis van mindfulness, boeddhistische psychologie en kennis uit de neurowetenschappen. Sinds 2010 verzorgt zij - samen met haar team - opleidingen aan professionals die mindfulness willen leren integreren in hun vakgebied. Wil je meer weten? Ga  dan naar www.openbewustzijn.nl

Data en locatie

Maandag 24 september