Vooruitblik

image0091) Retraite met monniken en nonnen van Thich Nhat Hanh 14 mei

11 mei 2017 17:00 tot 14 mei 2017 16:00 Locatie Beukenhof, Biezenmortel

Een vierdaagse retraite met lezingen, mindfulnessoefeningen, delen, wandelmeditatie buiten, ontmoetingen, begeleid door Nederlandse monniken en nonnen van Thich Nhat Hanh. Het thema is: Rust vinden in moeilijke tijden.

Onze beoefening van mindfulness, liefde en mededogen wordt soms erg op de proef gesteld. Conflicten op het werk of in onze relaties kunnen ons uit ons evenwicht brengen en onzekerheden over de toekomst laten onze gedachten niet tot rust komen. Gelukkig is een nieuw begin altijd mogelijk. In dit weekend leren we terug te keren tot onze ademhaling, zodat we spanningen in ons lichaam en geest kunnen herkennen en loslaten. We oefenen ons in zelf-compassie en leren toevlucht te nemen tot onze eigen beoefening en de beoefening van de mensen om ons heen. De mindfulnessoefeningen, o.a. zitmeditatie, loopmeditatie, eetmeditatie en de edele stilte, worden uitgevoerd volgens de traditie van Thich Nhat Hanh.

Voor wie: iedereen met belangstelling voor mindfulness, stilte en verdieping is welkom. Enige ervaring met meditatie is wenselijk.

Data en tijden: Het programma begint donderdag 11 mei om 17.00 uur. Je bent welkom vanaf 15.00 uur. Zondag 14 mei eindigt het programma om 16.00 uur.

Locatie: Beukenhof in Biezenmortel (bij Tilburg). Lees de informatie over de faciliteiten van Beukenhof. Kosten: De deelnameprijs is € 240. Een 1-persoonskamer kost € 25 extra. Een linnenpakket (lakens plus handdoeken) kost € 7 extra. Reductie: Voor studenten en mensen met een vergelijkbaar inkomen is de prijs € 180. Tijdens en na afloop van de retraite kun je dana geven als dank voor het onderricht en ter ondersteuning van het levensonderhoud van de monniken en nonnen. Aanmelden: De inschrijving verloopt online via onze website www.aandacht.net en start 1 maart 2017.

Contactinformatie:

2) Landelijk Mindfulness Symposium Nijmegen 19 mei

Het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness organiseert op vrijdag 19 mei 2017 het Landelijk Mindfulness Symposium op een bijzonder mooie locatie; De Lindenberg, Huis voor de kunsten. Sprekers deze dag zijn o.a. Willem Kuyken, hoogleraar Klinische Psychologie aan de Universiteit van Oxford, en directeur van het Oxford Mindfulness Centre. Hij zal als keynote spreker iets vertellen over Mindfulness in het onderwijs in de UK en informatie delen over het MYRIAD project, een groot onderzoek in de UK waarbij mindfulness wordt ingezet om de mentale weerbaarheid van adolescenten te vergroten. Susan Bögels, hoogleraar Ontwikkelings (Psycho)Pathologie UvA en directeur van UvA Minds zal een keynote verzorgen met als titel: Mindfulness for families with psychopathology : A developmental and intergenerational perspective. Ten slotte vertelt Anne Speckens , hoogleraar psychiatrie en directeur Radboudumc Centrum voor Mindfulness over twee lopende onderzoeken op het gebied van Mindfulness en kanker.

image011

Voor het middagprogramma kan men kiezen uit het bijwonen van workshops of deelname aan wetenschapssymposia. Thema’s van de workshops zijn: Onderwijs, kinderen, ouders/ Mindfulness bij afbouwen medicatie/Practice (Engels)/Mindful Leiderschap en worden verzorgd door Eline Snel, Susan Bögels, Bernadette Lensen, Marloes Huijbers, Carolien Wentink, Akincano/Marc Weber, Wibo Koole en Kiki Vreeling. De wetenschapssymposia worden gepresenteerd door (jonge) wetenschappers uit de hele Benelux. Het kan hierbij gaan om resultaten van mindfulnesstoepassingen bij diverse doelgroepen, maar ook om kwalitatieve gegevens over ervaringen van deelnemers of onderzoek naar de implementatie van mindfulness. Er zullen zowel Nederlandse als Engelse wetenschapssymposia zijn. Voor meer informatie over het symposium, neem dan een kijkje op de website:

www.radboudcentrumvoormindfulness.nl

3) VoorJaarsdag VVM 31 maart

Op 31 maart is er in Utrecht weer een Jaardag van de VVM.  Klik hier voor meer informatie.

• Aangemaakt op .