Berichten van het bestuur

Op de ledenvergadering van de vereniging voor mindfulness van 24 november 2017 zijn we natuurlijk gestart met een korte meditatie. Daarbij hebben we een korte introducerende tekst gebruikt: ‘Vrede komt niet uit de lucht vallen. Vrede kun je leren aldus David van Reybrouck en Thomas D’Ansembourg. Het vreedzame individu middels mindfulness is de eerste stap naar (wereld) vrede.’

Mindfulness voor iedereen is een groot goed wat we moeten koesteren en uitdragen. Voor het welzijn van ieder van ons en dus tevens voor het welzijn van de wereld. Wij, als bestuur van de Vereniging voor Mindfulness, willen graag werken aan het uitdragen van mindfulness vanwege deze hogere doelen. Hiertoe hebben wij ons in een aantal sessies bezig gehouden met de missie, visie en strategie van de VVM. Op vrijdag 2 maart willen wij dit graag met een groep leden bespreken om zodoende tot een gezamenlijk document te komen van de vereniging en om dit op de ledenvergadering van 16 maart 2018 vast te stellen.

De leden van de VVM geven mindfulnesstrainingen en hiervoor is het bestuur bezig met een erecode. Deze erecode is een leidraad, een houvast voor leden, bestuur en buitenwereld; hoe wij willen om te gaan met mindfulnessactiviteiten die wij aan derde uitdragen. Ook deze concept erecode wordt besproken op 2 maart 2018 in Utrecht om ook deze erecode op de ledenvergadering op 16 maart vast te stellen. Indien je hieraan een bijdrage wilt leveren kom dan 2 maart naar deze bespreking of reageer hierop digitaal. Jullie worden hiertoe nog separaat uitgenodigd.

Wij hebben op 5 december voor het eerst weer met vijf bestuursleden vergaderd. Dat voelde goed, vijf mensen die samen met Harriet, de Vereniging voor Mindfulness willen uitbouwen. Ad Vermeer als penningmeester, Irma Hesselmans als secretaris, Paul van Gorcom als bestuurslid, Nicole Ünterlander als aankomend bestuurslid voor de communicatie en Nol van Drunen als voorzitter. De verbondenheid met elkaar en de energie zat er goed in, we hebben het actieplan om de mindfulnesstrainingen van de gecertificeerde leden van de VVM voor vergoeding van zorgverzekeraars in aanmerking te laten komen, besproken. Wij zijn dan ook blij met het aanbod van diverse leden om de voorwaarden van de zorgverzekeringen van 2018 van alle zorgverzekeraars te onderzoeken.

Ook hebben we tijdens de bestuursvergadering het besluit genomen dat de trainers die het examen van de MBE opleiding van Robert Bridgeman hebben gehaald, voor een certificaat van de VVM in aanmerking komen.

Op de ledenvergadering van 24 november is verder aan de orde geweest dat het bestuur samen met de leden de mindfulness verder gaat uitdragen. De website van de VVM krijgt een face-lift en we willen graag alle gecertificeerde leden uitnodigen om op de VVM-website het eigen profiel in te vullen en bovendien het trainingsaanbod. Het is belangrijk dat als we naar de zorgverzekeraars stappen dat zij zien dat wij een bloeiende vereniging zijn met veel gecertificeerde leden en een belangrijk aanbod aan trainingen.

Om meer activiteiten te kunnen ontplooien is er ook meer geld nodig. Op de ledenvergadering hebben een begroting voor 2018 besproken en daaruit bleek dat we voor 2018 een tekort hebben. Op de ledenvergadering hebben de aanwezig leden unaniem voor een verhoging van de contributie gestemd van € 75,-- naar € 85,--. De contributie voor de certificering is gelijk gebleven nl. € 20,--. Dus de gecertificeerde leden betalen nu voortaan € 105,-- per jaar.

Niet onvermeld mag blijven dat de workshops leden voor leden in 2018 weer zullen worden gegeven en met een uitbreiding in het noorden van het land naast Den Bosch en Zeist. Binnenkort op de website.

Namens het bestuur wens ik iedereen hele fijne feestdagen en een heel mindful 2018. Aan ons als bestuur van de VVM zal het niet liggen.

Hartelijke groeten,
Nol van Drunen