Terugblik - Europese Mindfulness: EAMBA 26 en 27 augustus 2017 (door Irma Hesselmans)

Geïnspireerd, verrijkt en door vertrouwen gesterkt kwam ik na het weekend van 26/27 augustus terug uit Madrid waar de jaarlijkse meeting van EAMBA plaatsvond (www.eamba.net).  EAMBA is het Europese samenwerkingsverband van mindfulness (beroeps) verenigingen.

23 Deelnemers uit 13 landen hebben in dit weekend (en het afgelopen jaar) hard gewerkt aan het ‘doorspitten’ en aannemen van de EAMBA-statuten op grond waarvan het komende jaar de Federatie officieel zal worden opgericht (voorheen netwerk).
Er is voor het komende jaar een voorlopig bestuur aangesteld van vijf leden:
Stéphane Faure (Frankrijk), Maria van Balen (Nederland), Mirka Bialobrzeska (Polen), Marta Alonso (Spanje) en Ursula Frishknecht-Tobler (Zwitserland).
Daarnaast zijn er drie werkgroepen: 1.Conferentie (een jaarlijkse conferentie voor Europese trainers over het vak), 2. EAMBA-retraite (waar ik deel van uitmaak) en 3. ‘Governance’. Deze laatste werkgroep gaat o.a. bekijken hoe we onze Europese organisatie zo kunnen opbouwen dat zij de mindfulness beoefening weerspiegelt en daarnaast ook profiteert van de laatste onderzoeken en ervaringen om een levende én lerende organisatie op te bouwen. Dit is belangrijk om de jongere generatie te bereiken en aangesloten te laten blijven… ('Mindfulness Organisation versus Mindful Organisation’)

Daarnaast is er veel aandacht en tijd besteed aan het document: 'A framework for the Integrity of Mindfulness-Based Programs.' Een belangrijke stap om te komen tot een meer uniforme, Europese standaard voor mindfulness-trainers. Een ‘levend’ document waaraan sinds 2015 door een groep internationale professionals is gewerkt en nu door ieder lid van EAMBA mee naar de eigen vereniging is genomen om in eigen land te toetsen en te onderzoeken en waar nodig aan te passen.

(Foto EAMBA)

Het was een EAMBA weekend van verbondenheid, elkaar voeden en delen. Op Europees gebied zijn de verschillen nog groot; er is veel werk te doen en ik realiseerde me weer eens hoe bevoorrecht we in Nederland mogen zijn met de relatief grote en groeiende rol die mindfulness in onze samenleving inneemt. To be continued!

Irma

• Aangemaakt op .