Mindfulness based stress reduction training

02 november  02:00  Roermond

De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training helpt je om bewust te worden van je (automatische) gedragspatronen en je gedachtepatronen. Vaak hebben we de neiging om onplezierige gebeurtenissen, gedachtes of gevoelens te onderdrukken, te vermijden of af te keuren. Mindfulness leert je een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van je gedachtes, gevoelens/emoties of lichamelijke klachten. Er kan dan ruimte ontstaan voor het maken van andere keuzes, waardoor je effectiever om kunt gaan met o.a. stress.

In deze 8-weekse training gaan we per week +/- 2,5 uur aan de slag met verschillende thema's. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je mindfulness kunt inzetten op je werk en in je dagelijks leven, krijg je handvatten om je gedachtes niet altijd zo serieus te nemen en om te leren gaan met piekeren, gaan we het hebben over de voor-en nadelen van de automatische piloot, je leert stresssignalen te herkennen en op de momenten van stress een bewuste reactie in te zetten en goed voor jezelf te zorgen, we gaan het hebben over mindful communiceren en hoe je werk en privé in balans kunt houden.

De MBSR training die hier wordt gebruikt is de training die is ontwikkeld door het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness. De mindfulnesstrainer is door het Radboud opgeleid.

Er is al veel onderzoek gedaan naar MBSR-trainingen. Uit onderzoeken is gebleken dat deelnemers door het volgen van deze training:

Minder stress ervaren;
Een verbetering van het immuunsysteem hebben;
Minder angst ervaren;
Een betere focus hebben;
Minder lichamelijke (pijn)klachten ervaren;
Meer (zelf) compassie hebben;
Een beter geheugen hebben;
Minder piekeren.

Wil je meer lezen over onderzoeken die er zijn gedaan naar de MBSR training? Kijk dan op de website van het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness

Kijk voor meer informatie over de training op www.connectandsee.nl
Mindfulnesstraining MBCT/MBSR