Leerkrachten/docenten: Mindfulness Based Stress Reduction training

15 september  02:30  Roermond

Al een aantal jaren geef ik trainingen en workshops op het gebied van welbevinden in het PO, VO, MBO en HBO. De trainingen en workshops geef ik aan leerlingen/studenten en aan docenten .Daarnaast ben ik sinds 2020 bezig met een project vanuit de provincie om voortijdig schoolverlaters (VSV) te verminderen. Met twee collega's ontwikkelen en geven we trainingen aan leerlingen van het VO en MBO in heel Noord-en Midden Limburg op het gebied van welbevinden. Mindfulness is een van de methodes die we inzetten.

Fase 1:
Waarom deze training voor docenten?
De Mindfulness Based Stress Reduction training geef ik al een aantal jaren aan docenten. Ik ben opgeleid door het Radboud Universitair Medisch Centrum voor mindfulness om deze training te geven. Wat docenten merken is dat ze na de training:
- Meer rust ervaren
- Weten hoe ze met stress om kunnen gaan
- Flexibeler zijn
- Meer in het moment leven
- Betere keuzes kunnen maken
- Beter kunnen slapen
- Minder piekeren
- Meer (zelf)compassie hebben

Dit heeft niet alleen voordelen voor hun privéleven maar ook binnen hun werk als docent en dus ook voor hun leerlingen/studenten.
De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training helpt je om bewust te worden van je (automatische) gedragspatronen en je gedachtepatronen. Vaak hebben we de neiging om onplezierige gebeurtenissen, gedachtes of gevoelens te onderdrukken, te vermijden of af te keuren. Mindfulness leert je een meer accepterende houding aan te nemen ten aanzien van je gedachtes, gevoelens/emoties of lichamelijke klachten. Er kan dan ruimte ontstaan voor het maken van andere keuzes, waardoor je effectiever om kunt gaan met o.a. stress.

In deze 8-weekse training gaan we per week 2 uur aan de slag met verschillende thema's. Zo leer je bijvoorbeeld hoe je mindfulness kunt inzetten op je werk en in je dagelijks leven, krijg je handvatten om je gedachtes niet altijd zo serieus te nemen en om te leren gaan met piekeren, gaan we het hebben over de voor-en nadelen van de automatische piloot, je leert stresssignalen te herkennen en op de momenten van stress een bewuste reactie in te zetten en goed voor jezelf te zorgen, we gaan het hebben over mindful communiceren en hoe je werk en privé in balans kunt houden. Het laatste half uur gebruiken we om te bespreken hoe je het thema van de les kunt toepassen binnen het onderwijs en naar je leerlingen/studenten toe.

Meer informatie over deze training: kijk op www.connectandsee.nl
Specifieke mindfulnesstraining
Connect & See