1) Jaardag VVM 11 november 2016 (Eveline Zoomers)

Een vervuld hart vol inspiratie

Zonder enige verwachting wandel ik op 11 november 2016 het prachtige Landgoed in Bunnik binnen. Een plek die van zichzelf al inspiratie geeft en dan nog gevuld wordt met bijna 80 mindfulness trainers is wel een feestje op zich vind ik! Zeker als tijdens jaarvergadering blijkt, dat de vereniging na een aantal lastige jaren nu weer haar draai gevonden heeft. Veel complimenten zijn er voor het bestuur vanwege haar toewijding en daadkracht.

Tijdens de intervisie die daarop volgt, is er de mogelijkheid met trainers uit je eigen regio in contact te komen. Wie wil kan een intervisiegroep te starten. Heel nuttig en inspirerend ook om eens te horen hoe anderen intervisie organiseren en te weten welke trainers ik in de buurt heb. Op het middagprogramma staat Jotika Hermsen. Een bron van inspiratie van begin tot eind. Als ik haar lezing dan ook nog met mindful liedjes o.a van Thich Nhat Hanh mag ondersteunen is mijn hartje voor de rest van de dag vervuld. Wanneer ik dan uiteindelijk met een boek over het leren kennen van je schaduwzijde het landgoed verlaat, verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Een diepe zucht. Een dag vol inspiratie, een vervuld hart… Wat wil een mens nog meer!

2) Workshops Mindfulness voor Leden door Leden (Rianne Schoenmakers)

Een korte terug- en vooruitblik over de periode september 2016- maart 2017:

Er zijn inmiddels een aantal workshops geweest. De opstart van het geheel was wat traag waardoor de workshops in september niet doorgingen op die van Linda Schipper na, die ging over Mindfulness en Ouderen. De planning om in september te starten was misschien iets te kort na de zomervakantie. Daardoor was er wat weinig tijd om deze voldoende onder de aandacht te brengen.  Workshops die zijn afgerond in het midden en zuiden zijn: ‘Compassie in Interactie met Voice Dialogue en Psycho Drama’ (Laura Las), ‘Mindfulness & Zelfcompassie (MSC training introductie)’ (Rianne Schoenmakers), ‘Verdieping ACT’ (Nol van Drunen), ‘Mindfulness en de 12 Zintuigen’ (Jerome ten Noever de Braauw).

Evaluatie van de workshops geeft op alle fronten grote waardering aan voor de inhoud en de deskundigheid van de workshopgevers.  Aantallen deelnemers varieerde natuurlijk maar met name de ‘compassie-dag’ trok veel geïnteresseerden aan. De betrokkenheid van ook de deelnemers was groot, en zo ontstond steeds weer een prima sfeer. De bereikbaarheid van de locatie en parkeermogelijkheden – met name in het midden van het land – werden wat minder goed gewaardeerd. Lunches op beide locaties waren helemaal prima! Tevens is er wat onduidelijkheid geweest over de begintijden, omdat er op de ene plek 9.30 en 13.30 stond en op de andere 10 en 14u. Deze onduidelijkheid hebben we hopelijk inmiddels opgeheven. De vroege tijd is namelijk de inlooptijd, en de laatste tijd is de starttijd. Een workshop duurt 3 uur.

Dan wat er nog komen gaat

image005De workshops van Liesbeth van der Poel ‘Mindfulness Conflictbemiddeling / Werkplek’ zijn wegens omstandigheden helaas geannuleerd op beide data (23 januari en 6 maart). De workshop -‘Mindfulness in Relaties’ (Dorle Lommatzsch) komt hiervoor in de plaats. Deze zou oorspronkelijk op 27-1 en 10-3 plaatsvinden, maar verschuift dus naar 23-1 (Den Bosch) en 6-3 (midden), beiden in de ochtend. In de middag op die data: ‘MBE Mindfulness voor Bedrijven’ (Mariëtte Verhoef).

Heb je interesse? Kijk en meld je dan aan via de website op: https://verenigingvoormindfulness.nl/voor-leden/workshops

3) EAMBA Retraite 2-7 januari 2017, Mennorode (Irma Hesselmans)

“We shall not cease from exploration
And the end of all our exploring
Will be to arrive where we started
And know the place for the first time.”
- T.S. Elliot, Four Quartets.

John Peacock, vipassanaleraar, emeritus hoogleraar en MBCT opleider (Oxford Mindfulness Centre) begeleidde op zeer prettige wijze deze retraite.

De retraite werd georganiseerd op initiatief van EAMBA, de Europese koepel van nationale mindfulnessverenigingen waar de VVM ook deel van uitmaakt. De EAMBA retraites staan aan het begin van een nieuwe traditie van seculiere retraites. Hoewel geworteld in de boeddhistische traditie, putte John Peacock in zijn begeleiding uit zowel de oosterse als de westerse filosofie, wetenschap en literatuur. In beide werelden zijn wijsheid en inspiratie te vinden en het was een waar genot om naar de grote hoeveelheid quotes en gedichten van deze wijze man te luisteren! Ik voelde me gevoed, opgeladen en geïnspireerd na deze vijf dagen in de sneeuw…

image008

Na afloop was er ook gelegenheid voor kennismaking en uitwisseling met andere collega's, wat erg interessant was gezien het internationale karakter van de retraite. Deelnemers k

wamen uit Polen, Duitsland, Frankrijk, Turkije, Zweden, Zwitserland en Nederland. Volgend jaar, van 2 tot en met 7 januari zal er weer een EAMBA retraite zijn. Dit keer in Duitsland. Aanrader..!