VVM-workshops

Een prachtig aanbod van workshops die onze collega-mindfulnesstrainers aanbieden aan leden (VVM en VMBN) én niet-leden.

De workshops worden gegeven op drie locaties:

• Centrum de Poort, Luijbenstraat 48, 5211 BT, ’s-Hertogenbosch
  • Centrum Zijnsorientatie, Utrechtseweg 133, 3702 AC Zeist
  • Werkplaats Aandachtig Leven, Swartewei 20 9217 VP Nijega (bij Drachten)

Conform de hercertificeringsvoorwaarden telt het volgen van een workshop voor een halve opleidingsdag.

Kosten van de workshops hebben we laag gehouden, voor VVM- en VMBN-leden € 36,00 per workshop, voor niet-leden € 45,00 per workshop.

Workshop

Ochtend

Workshop

Middag

Inloop 09:30 uur   Inloop 13:30 uur
Start 10:00 uur   Start 14:00 uur
Einde 13:00 uur   Einde 17:00 uur

Voor aanvullende informatie kun je mailen naar Harriët Gilham, secretariaat VVM .

Overzicht workshops

Mindfulness en ouderen – Linda Schipper

Mindfulness en ouderen

Linda Schipper

Oud zijn is niet gemakkelijk. Met het verstrijken der jaren wordt een mens geconfronteerd met verlies op allerlei gebied. Mindfulness voor ouderen kan behulpzaam zijn in het omgaan met het ouder worden. Deze workshop biedt je de mogelijkheid om kennis te maken met het protocol van een mindfulness training voor ouderen.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Linda Schipper is mindfulness trainer en mindfulness masseur. Van oorsprong komt ze uit het onderwijs, de afgelopen jaren heeft ze in de zorg gewerkt. Nu geeft ze samen met Bart de Lange vorm en inhoud aan Werkplaats Aandachtig Leven, een opleidingscentrum voor mindfulness trainers, en aan de Academie voor Mindfulness-Massage, een opleidingscentrum voor mindfulness masseurs.

Vrijdag 15 juni

Mindfulness Based Emotional Intelligence (MBE) -Bas Kniest

Mindfulness Based Emotional Intelligence (MBE)

Bas Kniest

Een nieuwe vorm van mindfulness, ontwikkeld binnen Google en Stanford University.

Ook wanneer je nog helemaal niets hebt met mindfulness laat deze workshop je op ontspannen wijze kennismaken met de geschiedenis, de wetenschappelijke achtergrond en de ervaring van mindfulness en de toepassing ervan in het dagelijkse leven.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Bas Kniest beleefde zijn eerste meditatieve zoektocht en ervaringen tussen zijn 15e en 25ste levensjaar. In die tijd waren er nog maar weinig wetenschappelijke onderzoeken en de wereld was nog niet zo klein door beperkt internet en social media. Hij conformeerde zich grotendeels weer aan het ‘normale’ leven.

Na vier grote reorganisaties binnen de financiële dienstverlening besloot Bas als coach/trainer zijn roeping, ‘anderen helpen geluk en ontspanning te ervaren’ weer op te pakken. Hij pakte zijn dagelijkse discipline weer op en volgde, naast coach- en mindfulness trainer- opleidingen, retraites, waaronder de 10-daagse Vipassana van Goenka. In eerste instantie gaf hij mindfulness op scholen, later steeds meer binnen organisaties zoals het Waterschap, verzekeraars, ambulancediensten, enzovoort.

Een brug te slaan tussen deze millennia oude technieken en mensen die daar nog maar weinig of totaal niets mee hebben is zijn grootste passie. Naast het verzorgen van retraites en het geven van mindfulness, brein en emotionele intelligentie trainingen (MBE) coacht hij o.a. volgens het lichter leven programma van Bridgeman en begeleidt hij winterzwemmen en koude trainingen (met ijsbad of in de winter in de natuur) aan particulieren en binnen bedrijven.

Vrijdag 13 april*
van 13:30 tot 17:00 uur

Donderdag 14 juni

Mindfulness en neurowetenschappen – Dorle Lommatzsch

Mindfulness en neurowetenschappen

Dorle Lommatzsch

Wil je weten wat er in je brein gebeurt tijdens meditatie? Ben je nieuwsgierig naar de neurowetenschappelijke achtergrond van je mindfulness- of compassietraining? Zou je deze kennis willen inzetten in je lessen?

De huidige neurowetenschappen ondersteunen wat we door meditatie-ervaringen al lang weten: door meditatie worden we slimmer, meer empatisch en efficiënter. Door mindfulness dagelijks toe te passen werken onze rechter en linker hersenhelft beter samen, maar ook de drie verticale lagen in ons brein: de hersenstam, het limbische systeem en de neocortex.

In deze workshop maak je kennis met  eenvoudige neurowetenschappelijke verklaringen die de werking van mindfulness en compassie ondersteunen. Vanuit de theoretische uitleg gaan we praktisch oefenen om deze kennis in te zetten in je trainingen en meditatie-begeleiding. We leren neurowetenschappelijke kennis aan te bieden, als je deelnemers hebt die sceptisch zijn en mindfulness zweverig vinden.

Deze uitleg motiveert de meest rationele deelnemer om haar/zijn ogen te sluiten en te gaan mediteren.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Dorle Lommatzsch is hoofddocent en oprichter van de Academie voor Open Bewustzijn. Ze geeft sinds 1998 les op basis van mindfulness, boeddhistische psychologie en kennis uit de neurowetenschappen. Sinds 2010 verzorgt zij - samen met haar team - opleidingen aan professionals die mindfulness willen leren integreren in hun vakgebied. Wil je meer weten? Ga  dan naar lwww.openbewustzijn.nl

Maandag 24 september

Maandag 1 oktober

Positieve psychologie - Marieke Remmen

Positieve psychologie

Marieke Remmen

Een algemene introductie over het ontstaan en de toepassing van positieve psychologie in de praktijk en een overzicht van positieve mindfulness programma's. Naast theorie zullen ook enkele oefeningen worden aangeboden die in het dagelijks leven kunnen worden toegepast.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Marieke Remmen (MSc Applied Positive Psychology) is werkzaam als positief psycholoog, life coach, (mindfulness) trainer en docent.  Kijk voor meer informatie op www.mariekeremmen.nl

Vrijdag 20 april

Op de golven van het leven - Jan Weeda

Op de golven van het leven

Jan Weeda

Omgaan met de pieken en dalen in het eigen leven (‘Je kunt de golven niet stoppen, je kunt wel leren surfen’) en het bewustzijn van het eigen leven in relatie tot het ‘voortgaande leven’ (Je bent geen golf, je bent de zee).

Hierbij maak ik o.a. gebruik van inzichten uit de traditie van Sogyal Rinpoche. De afwisseling van 'vallen en opstaan', gezondheid en ziekte, succes en falen, geluk en leiden is inherent aan het leven. In de workshop wordt o.a. een inzichtelijk tool gegeven om je hierdoor minder te laten bepalen.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Jan is trainer en coach bij www.NieuwTij.nl. Sinds begin jaren 90 beoefenaar van mindfulness/ meditatie in verschillende tradities (Zen, Tibetaans Boeddhisme, Vipassana, Mindfulness, Oneness). De beoefening werd geïntegreerd in het eigen bedrijf als architect/ directeur van een middelgroot bureau in Rotterdam. Sinds 2008 richt hij zich volledig op retraites, trainingen en coaching. Eigen trainingsprogramma’s worden ontwikkeld met bijzondere aandacht voor: stress in het Westerse bedrijfsleven (www.janweeda.nl) en leven met ziekte en sterven (Kubler-Ross/ Sogyal Rinpoche). Een van die trainingen is een jaar training in het boeddhistisch gedachtegoed als basis van mindfulness.
Niet van belang vindt hij zijn eigen overtuigingen maar het aanreiken van wat mogelijk behulpzaam is voor deelnemers/ cliënten in het licht van innerlijke rust en zingeving.

Donderdag 14 juni

Mindful bewegen - Rikkie Postema

Mindful bewegen

Rikkie Postema

We bewegen mindful met Lu Jong (of Tibetan Healing Yoga). Lu Jong is een  bewegingsleer die bestaat uit een combinatie van aandacht, positie, beweging en ademhaling. In de workshop doen we een specifieke serie oefeningen uit deze methode, wordt uitleg gegeven over de betekenis en de relatie met mentale processen. Lu Jong is gerelateerd aan Boeddhistische principes en Tibetaanse Geneeswijze.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Rikkie werkt vanaf 2000 vanuit haar praktijk voor coaching, rebalancing, training, yoga en meditatie. Zij ontwikkelde diverse programma’s waarin mindfulness, lichaamswerk en zelfonderzoek centraal staan. Haar passie bestaat uit het overbrengen van ingewikkelde filosofie en kennis door deze te vertalen naar eenvoudiger taal en oefeningen. Hierin volgt ze de lijn van oosterse visies, vooral die van de boeddhistische psychologie. In 2011 werd het door haar geschreven boek "Mindful Coachen" uitgegeven. Meer informatie over haar werk op www.adisat.nl.

Vrijdag 18 mei

Yin Yoga - Raffie Flasch

Yin Yoga

Raffie Flasch

Yin yoga is een verstilde vorm van yoga. De houdingen worden aangenomen vanuit ontspanning. Er wordt rek gebracht op het bindweefsel. Er gebeurt veel in het lichaam maar vooral in de mind. Belemmeringen, overtuigingen, gedachten kunnen allemaal voorbij komen in één houding. Maar we hebben de tool adem en de tool ontspanning. Kan ik mezelf meenemen in de ongemakkelijkheid van deze houding of ontstaat er verzet tegen wat is?

Een mooie reis om thuis te komen bij jezelf. Je lichaam leren kennen vanuit verbinding en aandacht. Waar liggen mijn grenzen en kan ik deze aangaan, voorbijgaan of juist voor blijven?

Een zeer fijne en intense workshop.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Ik ben Raffie Flasch. Een enthousiast, energiek en invoelend mens. Ik help heel graag druk bezette ondernemende mensen weer echte aandacht in en aan hun leven te brengen zodat het overleven stopt.

Dat doe ik in mijn praktijk voor psychosociale therapie en Mindfulness. En daarnaast geef ik groepstrainingen en Yin yogales. Mijn dagen zijn altijd goed gevuld en de uitdaging is om hier zo ontspannen mogelijk mee om te gaan.

Yin en Mindfulness hebben voor mij alle ingrediënten die je nodig hebt om weer thuis te komen bij jezelf.

De Yin workshop neem ik mee in overtuigingen, belemmeringen maar ook de zachtheid van ons lichaam. Waar kunnen we ijs weer water laten worden en hoe kunnen we ons staande houden in ongemakkelijkheid. Yin en Mindfulness dé prachtige combinatie om de reis te maken naar jezelf.

Vrijdag 13 april

Mindfulness-Massage - Linda Schipper

Mindfulness-Massage

Linda Schipper

De workshop Mindfulness-Massage brengt mindfulness en massage samen in de aandacht voor het lichaam. BewustZIJN door aanraking.

Tijdens de workshop wordt er ingegaan op de theorie van Mindfulness-Massage. Maar vooral zal er ruimte zijn om mindfulness-massage te ervaren en toe te passen.

Vrijdag 18 mei

Deelnemers dagelijks laten mediteren, een kunst, een kunde - Hende Bauer

Deelnemers dagelijks laten mediteren, een kunst, een kunde

Hende Bauer

Dagelijks mediteren is voor veel (ex-)cursisten (en mindfulnesstrainers misschien ook wel ) vaak een probleem. Tegelijkertijd verlangen ze er wel naar. Speciaal hiervoor heb ik een programma ontwikkeld: Persoonlijke Routine Ontwikkelen in Mindfulness, PROM. De training helpt je je eigen weg te vinden om meer geregeld te mediteren. Hierin put ik uit mijn kennis en ervaring als psychotherapeut/cognitief gedragstherapeut, mindfulnesstrainer en compassietrainer, en mijn eigen (Zen-)beoefening.

De benadering is dialectisch: gericht op verandering enerzijds, en anderzijds op acceptatie en bewustzijn met compassie. In deze dialectiek, deze slingerbeweging tussen beide polen, ligt immers onze weg. In de workshop introduceer ik het geïntegreerde kader van PROM en maken jullie kennis met enkele onderdelen en oefeningen.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Hende Bauer is psycholoog, BIG geregistreerd psychotherapeut, erkend supervisor en leertherapeut VGCT en NVP. Sinds 2000 houdt ze zich bezig met Zen en mindfulness. Ze is gecertificeerd mindfulnesstrainer (VMBN, VVM), en gecertificeerd compassietrainer (MBCL, MSC). Haar Zenleraar is Catherine Genno Pages Roshi (Parijs). Hende richtte in 2007 het Centrum voor Mindfulness Den Haag op.

Maandag 24 september

Maandag 1 oktober

Mindful zelfcompassie (MSC) - Marlou Kleve

Mindful zelfcompassie (MSC)

Marlou Kleve

Aardig zijn voor jezelf, zoals je dat ook bent voor een goede vriend(in) of anderen om wie je geeft, dat is niet altijd even makkelijk. Sterker nog: meestal zijn we voor onszelf veel harder. Zelfcompassie is een levenshouding en een vaardigheid die je kunt trainen, waarmee je op een vriendelijke, bemoedigende manier jezelf steunt, juist op die momenten dat je ontevreden bent over je prestaties of jezelf.

Ik geef een korte introductie over de achtweekse mindful zelfcompassietraining die werd ontwikkeld door Kristin Neff en Chris Germer, beide wetenschapper en therapeut. Ik ga in op een aantal veelvoorkomende misverstanden en onderzoek dat is gedaan naar de effecten van zelfcompassietraining. En aan de hand van een aantal oefeningen laat ik je ervaren hoe je zelfcompassie direct kunt toepassen in je eigen leven.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Marlou is een gecertificeerd coach, stembevrijder, mindfulness- en (zelf)compassietrainer. Ruim tien jaar werkte ze bij de VARA als programmamaker tot ze in 2010 besloot haar hart te volgen en haar eigen praktijk te starten. In 2017 publiceerde ze bij uitgeverij Bruna ‘Hartvol, de kracht van zelfcompassie’ als bijdrage aan een liefdevollere wereld. ‘Hartvol’ is praktisch en toegankelijk geschreven, het ondersteunt de MSC en MBCL training en is ook te gebruiken als zelfhulpboek. Kristin Neff, de auteur van de bestseller Zelfcompassie, schreef het voorwoord. Daarnaast ontwikkelde Marlou samen met Rianne Schoenmakers een prachtige zelfcompassie inspiratiekaarten-set.

Maandag 9 april

Mindfulnesstraining jongeren: Friends with Yourself (MFY) - Rianne Schoenmakers

Mindfulnesstraining jongeren: Friends with Yourself (MFY)

Rianne Schoenmakers

Ik wil de -voor Europa- nieuwe mindfulness training voor jongeren belichten. Ik noem deze letterlijk Vrienden worden met Jezelf. Hierin wordt mindfulness gecombineerd met zelfcompassie (leren vriendelijk te zijn voor jezelf en je ervaringen). De training komt uit dezelfde stal als de Mindful Self Compassion training van Kristin Neff & Chris Germer. Ik ben zeer enthousiast hierover omdat er heel goed wordt ingespeeld op de leeftijdscategorieën (tussen 12-25 jaar).

Het brein in de leeftijd van de tiener en -jongere / jongvolwassene heeft hele specifieke kwaliteiten. Daar wordt goed gebruik van gemaakt met behulp van interactieve oefeningen, creativiteit, beweging, meditatie en reflectie-oefeningen. Echt superleuk. Onderzoek is er nog niet uitgebreid, maar wordt sinds 2013 specifiek bij jongeren uitgevoerd. Eerdere resultaten m.b.t. mindfulness en zelfcompassie bij volwassenen geven dezelfde positieve resultaten als nu bekend begint te worden bij jongeren.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Rianne is een ervaren mindfulness en (zelf)compassietrainer en -coach voor volwassenen en jongeren. Door haar eigen ervaring met deze materie heeft ze als missie dit gedachtegoed zoveel mogelijk te verspreiden. Om die reden heeft ze ook samen met Marlou Kleve een prachtige zelfcompassie inspiratiekaarten-set ontwikkeld.  Zie voor meer informatie: www.centrummindfulnesslimburg.nl en www.rianneschoenmakers.nl

Maandag 9 april

Vrijdag 20 april

Mindfulness & de 12 zintuigen - Jerome ten Noever de Brauw

Mindfulness & de 12 zintuigen

Jerome ten Noever de Brauw

Deze workshop gaat over beter (in)zien, (aan)voelen en kunnen interveniëren als (mindfulness) trainer, coach of therapeut. Het helpt je nog beter gebruik te maken van de kracht van aandacht in de relatie van mens tot mens.

Uniek in deze workshop is het perspectief van de 12 zintuigen. Het zijn de poorten waardoor onze aandacht stroomt. Waardoor we de ander waarnemen, de ander op ons toekomt, maar ook waardoor wij zelf de ander in zekere zin tegemoet treden en op de ander inwerken.

In deze workshop gaan we de diepte in als het gaat om echt contact maken. Je krijgt inzicht in de rol, de prachtige samenhang en fundamentele betekenis van onze twaalf zintuigen en je leert gebruik te maken van de kracht van aandacht in het contact met de ander.

Inschrijven Terug naar overzicht VVM-workshops

Vanuit mij eigen onderneming ‘Trinamis I Succesvol Zijn’ werk ik als (mindfulness)trainer, coach en spreker. Mij fascineert wat er tussen mensen gebeurt en mogelijk is in goede samenwerking. Hoe wij elkaar beïnvloeden en wat wij daarin voor elkaar kunnen betekenen.

Door mijn fundamenteel wetenschappelijke achtergrond vind ik het leuk om dingen te ontdekken, door te dringen tot waar het werkelijk om gaat en om dit vervolgens ook praktisch werkbaar te maken. Mindfulness verenigt voor mij dit uiterst praktische met het fundamenteel en spiritueel menselijke.

Vrijdag 23 februari

Vrijdag 15 juni