Symposia

Twee keer in het jaar organiseert de Vereniging voor Mindfulness een Jaardag ofwel Symposium. Op deze dag geven een of meerdere sprekers  verdieping op het gebied van mindfulness. Dan verwelkomen wij ook graag niet-leden die geïnteresseerd zijn in mindfulness.
De Algemene Ledenvergadering (ALV) wordt sinds 2021 separaat online gehouden.

Symposium

vrijdag 27 september 2024 in Den Dolder

Mindfulness 4.0: Jouw Kompas in een Turbulente Wereld

Er gebeurt veel in de wereld, in Nederland en in onze directe omgeving. Hoe raakt dat ons? Overal om ons heen zien we de tegenstellingen en extreme standpunten groeien. In de politiek, rondom het klimaat en milieu, over het functioneren van de overheid en de gezondheidszorg en over internationale conflicten en oorlogsdreiging. Deze groeiende tegenstellingen maken de conflicten groter, en daar komen alleen verliezers uit.

We bevinden ons midden in een transitie, of we staan aan de vooravond ervan. Hoe kan mindfulness ons hierbij helpen en deze verandering ondersteunen? Om dit helder te krijgen, hebben we Prof. dr. Bob de Wit, hoogleraar Strategic Leadership aan Nyenrode Business Universiteit, uitgenodigd om het thema in te leiden. Zijn expertise ligt in de transformatie van bedrijven, sectoren en samenlevingen, gedreven door digitale technologieën, biotechnologie en duurzame energie. Zijn organisatie Society 4.0 zet zich in voor een burger samenleving. Hij zal een groot deel van de ochtend vullen met zijn inzichten.

Waar staan wij als mens in deze ontwikkelingen? Welke invloeden spelen een rol, en welke impact heeft bijvoorbeeld AI? Mindfulness draait immers om het weer bij jezelf komen en vanuit die basis in actie komen (engaged mindfulness). Wat Bob de Wit ons vertelt, gaan we in groepjes bespreken en vervolgens samenbrengen.

Om ons weer meer bij onszelf te brengen, zal Yvonne Tuinte ons aan het eind van de ochtend door middel van muziek en mindfulness begeleiden naar een staat van innerlijke rust, zodat we ontspannen kunnen genieten van de lunch.

In de middag gaan we persoonlijk aan de slag. Wat heeft ons geraakt? Waar willen we vanuit mindfulness aan werken?

1. Welke thema's raken jou?

Welke thema's die spelen in de wereld, in Nederland of in je directe leefomgeving (je partner, ouders, kinderen, familie, vrienden, kennissen, je werk) raken je? Hoe laat je je raken en kom je in beweging? Laat je inspireren door Franca Warmenhoven, die ons meditatief begeleidt met behulp van de spiraal van Actieve Hoop van Joanna Macy. Laat je verrassen en ontdek nieuwe manieren om betrokken en actief te zijn.

1. Daag je creativiteit uit!

Rob Vincken daagt onze creativiteit uit: waar gaat mindfulness naartoe nu we alles hebben gehoord? Hoe gaan we mindfulness verder ontwikkelen? Wat is mindfulness 4.0, 5.0, of zelfs 6.0? (Mindfulness 1.0 is de MBSR, Mindfulness 2.0 is de MBCT, Mindfulness 3.0 is de verbreding naar diverse MBP’s, compassie, ACT, positieve psychologie).

Een dag vol inspiratie en muziek

Yvonne Tuinte zorgt voor een prachtige muzikale omlijsting en Corine Lepoutre (bestuurslid) zal iedereen door de dag leiden. De opening van de dag wordt verzorgd door Nol van Drunen, de voorzitter van de Vereniging voor Mindfulness.

het programma

09.00 - 09.30 uur:  Binnenkomst

09.30 - 09.45 uur:  Opening van de dag met muziek en korte verwelkoming door Nol van Drunen, voorzitter van de Vereniging voor Mindfulness

09.45 - 11.00 uur:  Lezing door Bob de Wit - Herkennen van transitie en actuele symptomen. Waar staat de mens?

11.00 - 11.15 uur:  Koffie/thee pauze

11.15 - 11.45 uur:  Groepsdiscussie rondom de vragen: Waarin word je geraakt? Wat doe je daarmee in de binnen- en buitenwereld?

11.45 - 12.15 uur:  Centrale uitwisseling en vragen

12.15 - 13.00 uur:  Mindfulness en muziek met Yvonne Tuinte

13.00 - 14.00 uur:  Lunchpauze

14.00 - 15.00 uur:  Hoe laat je je raken en kom je in beweging? Meditatieve begeleiding door Franca Warmenhoven, met de spiraal van Actieve Hoop (Joanna Macy)