Boekrecensies

2018

  • Zelfcompassie in training en therapie

    Auteur: David Dewulf

    ‘Zelfcompassie in training en therapie’ is een trainershandleiding waarin twee derde wordt gewijd aan acht bijeenkomsten van elk drie uur. De resterende honderd pagina’s zijn gevuld met extra oefeningen en er is aandacht voor therapie (Compassion Focused Therapy) en Mindful Based Compassionate Communication (MBCC). 

    Dit maakt ‘Zelfcompassie in training en therapie’ een behoorlijk stevig werk met veel uitgeschreven oefeningen en daarbij voorzien van nuttige tips voor de trainer.

    Het boek staat vol met geleide meditaties, waarbij verschillende vormen worden gebruikt om naar binnen te keren en zichzelf liefdevol toe te spreken. In andere meditaties worden moeilijke elementen uit het dagelijks leven opgeroepen en verwerkt. Dit alles vanuit een liefdevolle basishouding. 

    David Dewulf maakt zijn gedachtegoed inzichtelijk in verschillende schema’s en matrices, zodat de verbanden zichtbaar worden. Ook zijn er uitstapjes naar de neurowetenschap en wordt het inmiddels bekende gevaar-, jaag- en zorgsysteem behandeld.

    Volgens mij is het een mooi compleet werk om een goede compassietraining te kunnen begeleiden. Om een compassietraining te kunnen geven dien je natuurlijk zelf ervaring te hebben, om vandaar uit in het trainerschap te staan. De belichaming bij een compassietraining is volgens mij even belangrijk als bij een mindfulnesstraining. Als je een compassietraining wilt geven is dit mijns inziens een boek, zeg maar boekwerk, om er zeker naast te hebben. 

  • Mindful met je baby

    Auteur: Eva Potharst

    Voor mij ligt het boek Mindful met je baby van Eva Potharst. Een boek voor moeders en vaders met een baby of dreumes in de leeftijd van 0 tot 1,5 jaar. Op de omslag van het boek staat een moeder met een baby in een draagdoek, daaromheen witte wolkjes, uitgeknipt uit papier en aan een draadje. De moeder zit ook op een wolk. Enerzijds roept dit een idee van het zitten op een roze wolk op, anderzijds denk ik aan de vele gedachtenwolkjes die op kunnen komen bij de verandering naar ouderschap. Leuk detail: de moeder op de foto is de auteur zelf. Het gaat hier om een lees, luister en –oefenboek. Een handleiding en werkboek in een. 

    Het eerste wat me opvalt, is de wetenschappelijke onderbouwing van dit trainingsboek. De schrijfster Eva Potharst werkt als kinder- en jeugdpsycholoog, gezondheidszorg-psycholoog, Infant Mental Health Specialist en Mindful Ouderschap-trainer bij UvA minds. De training is grotendeels gebaseerd op de training Mindful ouderschap van Susan Bögels en Kathleen Restifo. De formele meditaties die in dit boek gebruikt worden zijn afkomstig uit de MBSR training van Jon Kabat-Zinn.

    In het boek staan 8 trainingsweken omschreven, met elke week een ander thema. Naast uitleg en omschrijving van de oefeningen zijn deze online te beluisteren (te downloaden via een link). Na elke oefening worden een aantal vragen gesteld die doen denken aan de inquiry uit de groepstraining. Er zijn veel persoonlijke voorbeelden opgenomen van mensen die de ‘Mindful met je baby’ training in een groep gevolgd hebben. In ieder hoofdstuk vind je werkbladen om de ervaringen met het thuis oefenen uit te schrijven. Daarna volgt een deel met achtergrondinformatie over de ontwikkeling en behoeftes van je baby; je eigen ontwikkeling als ouder en in relatie tot je partner; en verdere uitleg en verdiepende tekst over mindfulness. 

    Juist ook die extra informatie over het ouderschap en de ontwikkeling van je kindje vind ik zeer waardevol. Er wordt ingegaan op thema’s die spelen bij het vader/moeder worden, zoals bijvoorbeeld; het lezen van de signalen die je baby afgeeft; huilen en troosten; wat je kunt doen om de veiligheid en autonomie van je baby te ondersteunen en het omgaan met grenzen. Het gaat ook in op hoe je weer in contact komt met jezelf; het hanteren van stress en omgaan met onvoorspelbaarheid; en hoe je in deze periode het beste voor jezelf zorgt

    Ondanks dat de wolkjes op de cover misschien anders doen vermoeden vind ik dit een zeer ‘down to earth’ boek. In de inleiding staat bijvoorbeeld: “Het kan gebeuren dat je sterke emoties ervaart. Je leert in de training omgaan met moeilijke emoties; in die zin is het ‘goed’ om toe te laten wat er gebeurt. Maar het is ook goed om in de gaten te houden wat jij aankunt. Als je merkt dat je overspoeld wordt door je gevoelens, zorg dan dat je iets doet waardoor je weer tot rust kunt komen.” Verderop wordt gezegd je eigen gevoel serieus te nemen en hulp te zoeken wanneer je dit nodig acht. 

    Een mooie luisteroefening is de koan ‘Wat is het geluid van een hand die klapt?’; ‘Wat is het geluid van een baby die huilt?’; ‘Wat is het geluid van jouw baby die huilt?’ Een hand die klapt, is niet meer of minder dan een hand die klapt; een baby die huilt, is een baby die huilt. Maar als het jouw baby is die huilt, kan dit opeens een heel scala aan emoties en gedachten met zich mee brengen. Dit besef kan je helpen uit de denk-voelen maalstroom te blijven door eerst een ademruimte te nemen en dan pas te handelen. Sommige luisteroefeningen zijn speciaal bedoeld om in het bijzijn van je baby te doen, dan wordt er aangeraden om de begeleide meditatie over de boxen te beluisteren en geen koptelefoon op te zetten. Bijv. de oefeningen om echt naar je baby te kijken en daarbij ook op te merken wat er in jou gebeurt.

    Ik ben nu moeder van 2 volwassen kinderen waarvan de jongste een huilbaby was. Ik beoefende toen nog geen mindfulness, maar kan mij de golven aan gedachten en emoties - die het regelmatig ontroostbaar zijn van mijn dochter bij mij opriepen - nog goed herinneren. Ik denk dat ik toen zeker gebaat zou zijn geweest bij een boek als Mindful met je baby. Uniek ook omdat het niet alleen omschrijft wat je kunt opmerken bij je baby, maar juist ook in gaat op wat dit met jou kan doen. En hoe je er vanuit meer rust, ruimte en compassie voor jezelf en je baby mee om kan gaan. Een must voor elke zwangere vrouw (en man)! 

    Recensie geschreven door:

    Carien Olbers – MindfulKidstrainer & Psychosociaal Therapeut 

    Ademtij, mindfulness training en persoonlijke begeleiding

    www.ademtij.nl

  • Mindful2Work

    Auteurs: Esther de Bruin, Anne Formsma en Susan Bögels

    Ik geloof sterk in de afzonderlijke kracht van mindfulness, yoga en actief bewegen om beter met stress om te gaan en ik was benieuwd op welke manier deze 3 aspecten in de anti-stress-training Mindful2Work zijn samengevoegd. Om hiervan een goed beeld te krijgen heb ik de handleiding voor trainers en het werkboek voor cursisten gelezen. 

    Ik vond beide boeken erg prettig en toegankelijk geschreven. Er wordt goed uitgelegd wat stress is, wat het met je lichaam doet en waarom de combinatie van mindfulness, actief bewegen en yoga daarbij zo’n goede remedie is. De nadruk in de gehele training ligt op mindfulness. Het is dan bijvoorbeeld ook de bedoeling dat je het actieve bewegen en de yoga-oefeningen met mindfulle aandacht uitvoert. Alle gedachten en ongemakken die daarbij eventueel voorbijkomen worden daarna met de cursisten besproken in een inquiry. 

    Deze anti-stress-training heeft minder sessies dan een reguliere mindfulness training; zes sessies met een terugkomdag, in plaats van acht sessies. Alle mindfulness-oefeningen komen wel aan bod, maar niet alle educatie onderdelen van een reguliere mindfulness training. Hier zijn echter goede keuzes uit gemaakt, waardoor het een mooi en vlot geheel is. In duidelijke hapklare brokken aangeboden en laagdrempelig voor mensen die nog nooit iets met mindfulness, meditatie of yoga hebben gedaan. 

    In de handleiding word je als trainer bijna aan de hand door alle training-sessies heen meegenomen. Met in detail beschreven hoe elke sessie verloopt, wat je aanbiedt als trainer en wat je de cursisten meegeeft als opdrachten. Mocht je ergens twijfels over hebben, dan speelt de handleiding daar goed op in. 

    Het eerste hoofdstuk is geheel gewijd aan de achtergrond van mindfulness, yoga en beweging afgewisseld met veel onderzoeksresultaten. De training Mindful2Work is bij UvA Minds en UvA Minds You ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam waar wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van de training plaatsvindt. Uit dit onderzoek komen veelbelovende resultaten naar voren: significante en substantiële verbeteringen in het mentaal en fysiek werkvermogen, afname van stress, angst en depressie en een grote vermindering in risico op lange termijn uitval van werk. Effecten die direct na de Mindful2Work-training, maar ook een half jaar later nog zichtbaar zijn. 

    Het handboek biedt hierbij een solide basis. Er wordt geadviseerd om eerst de trainersopleiding te volgen voordat je deze training gaat geven. Maar ik denk dat als je een echt ervaren mindfulness trainer bent en ervaring hebt met yoga, dat je met deze handleiding onder je arm zo prima aan de slag kunt. 

    Het werkboek voor cursisten is zo overzichtelijk en duidelijk, dat je hier als leek al veel uit kunt halen, zonder dat je hiervoor de training hebt gevolgd. Voor iemand die veel stress ervaart is dit zeker een prettig boek, dat je stap voor stap kunt doorlopen, in je eigen tempo. De oefeningen worden duidelijk uitgelegd, achterin vind je allemaal foto’s met hoe je de oefeningen moet doen en je krijgt een inlogcode naar alle audio-oefeningen. Als je nog nooit met mindfulness of yoga in aanraking bent geweest, raad ik je zeker aan om een dergelijke training te volgen. En dan is dit werkboek een mooi naslagwerk.  

    Beide boeken worden naast de informatieve gedeeltes afgewisseld met veel voorbeelden uit echte sessies, dialogen tussen trainers en cursisten, vragen, ervaringen en quotes van oud-cursisten. Deze afwisseling zorgt ervoor dat de boeken nog prettiger leesbaar zijn. En dat je als lezer nog beter doorkrijgt waar het nu eigenlijk over gaat en welk effecten deze training allemaal kan opleveren. Er zit ook veel herkenning in qua waar veel mensen last van hebben en de citaten geven dan bijvoorbeeld duidelijk aan hoe deze training mensen daarbij helpt. Natuurlijk staat dit ook met cijfers en onderzoeken vermeld. Maar de verhalen van echte mensen beklijven voor mij beter en zorgen ervoor dat de boodschap beter aankomt. 

    Tussen alle mindfulness boeken die er inmiddels zijn is dit een verfrissende aanvulling.  

    De eerste publicaties over de Mindful2Work-training zijn te vinden op https://www.mindful2work.nl/wetenschappelijk-onderzoek/

    Recensie geschreven door:

    Nicole Unterlander, Coach, orthomoleculair voedingsadviseur en mindfulnesstrainer www.puurwelzijn.nl  

© 2018 VVM | Privacyverklaring
Website door Futuron

Partners