Workshops & Opleidingen

De planning voor begin 2023

• Vrijdag 17 maart 9.30 - 11.30 uur Online ALV met aanvullend onderwerp Visie
    Zie de link naar de ALV
  • Donderdag 13 april 9.30-11.30 uur Online Workshop 'Angst en Cognitieve therapie versus Mindfulness' door Irena Veringa

Op vrijdagmiddag 27 januari 2023, heeft Irena Veringa haar proefschrift met verve verdedigd en haar doctorstitel gehaald aan de Universiteit van Amsterdam. Susan Bögels was haar promotor en vragen werden gesteld door diverse professoren waaronder ons bekenden als Mark Williams en Anne Speckens.
De vele toehoorders bij de promotie van Irena kregen vooraf een kort filmpje te zien waarin de essentie van het proefschrift werd weergegeven. Irena heeft onderzocht of mindfulness een betere ondersteuning zou geven voor zwangere vrouwen die angst hebben voor de bevalling, dan een cognitieve interventie. De Mindfulness Based Childbirth and Parenting-Fear-training gaf betere resultaten omdat de zwangere vrouwen die deze training hadden gevolgd minder medische ingrepen nodig hadden dan de controle groep. Onder medische ingrepen wordt verstaan de ruggenprik en de keizersnede. Ook blijkt dat de MBCP-Fear kosteneffectief is. Interessant detail is dat de angst voor de bevalling eigenlijk niet was afgenomen bij de zwangere vrouwen die de mindfulnesstraining hadden gevolgd, maar wel dat ze beter konden omgaan met de angst.

Op 13 april geeft Irena een online workshop waar ze vooral in zal gaan op het verschil tussen de cognitieve interventie en de mindfulness interventie bij angst. En dan gaat het niet alleen om angst voor de bevalling, maar ook over angst in het algemeen.

Trainingen van gecertificeerde leden

Ben je geïnteresseerd in mindfulness en wil je graag een mindfulness workshop of training volgen? Dat kan bij een van onze gecertificeerde leden of opleidingen.

Klik op de button voor het totaaloverzicht en om je aan te melden voor een van de trainingen.