Workshops & Opleidingen

Workshops 2024

Online (Introductie) Workshop
Embodiment, de basis voor traumasensitief en lichaamsgericht werken
Peter Paanakker en Ronald de Caluwé
7 oktober 2024 van 19:30 tot 21:30 uur

Deze online kennismaking is voor professionals die MBI’s of andere mensgerichte training, coaching en/of therapie geven. Dat kunnen MBSR-, MBCT-, MBCL-, MSC-trainers zijn of academisch-/HBO geschoolde professionals die mindfulness aanbieden in de setting van een zorginstelling of een eigen praktijk. Bijvoorbeeld artsen, psychologen, psychiaters, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, verpleegkundigen, praktijkondersteuners.

De trainers hebben ervoor gekozen om twee modellen centraal te stellen bij het verduidelijken en meer inzichtelijk maken van belichaming, namelijk de Polyvagaaltheorie (PVT) van Porges en de Internal Family Systems (IFS) van Schwartz. De redenen hiervoor zijn:

• Beide modellen bieden een goed overzicht van interne processen die bij zowel trainer als deelnemer plaatsvinden;
• De PVT laat het belang van veiligheid in de relatie met de trainer, de individuele deelnemer en de groep duidelijk zien en geeft handvatten om hier in de praktijk mee te werken;
• De IFS geeft een bruikbaar overzicht van interne processen en interne dialoog die plaatsvindt bij de trainer en de deelnemers. Het IFS model gaat hierbij uit van een kern en verschillende delen die wij allemaal hebben. Vanuit de kern met interesse in contact gaan met de verschillende delen die zich in het lichaam laten waarnemen geeft handvatten om hier op ervaringsniveau mee te werken in de inquiry en draagt bij tot embodiment.

In deze workshop zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen:
• Wat bedoelen we met belichaming
• Waarom is belichaming van Mindfulness belangrijk
• Waarom is belichaming bij traumasensitief werken belangrijk
• Een oefening uit de Polyvagaaltheorie voor belichaming van trainer en deelnemer
• Een oefening uit de IFS voor belichaming van trainer en deelnemer

Peter Paanakker en Ronald de Caluwé zijn beide mindfulness- en compassietrainer, MBCL-supervisor, Somatic Experiencing Practitioner (een lichaamsgerichte vorm van traumatherapie) en gedreven om het meer lichaamsgericht en traumasensitief werken uit te dragen.

Uiteraard zijn er ook verschillen tussen de heren, zie peterpaanakker.nl/peter/over-peter en relaxmore.nl/ronald-de-caluwe. In het kader van belichaming/embodiment hebben zij elkaar gevonden en samen de vierdaagse training "Embodiment, de basis van traumasensitief en lichaamsgericht werken” ontwikkeld.

Voor meer info, zie depolyvagalewereld.nl/p/training-embodiment of peterpaanakker.nl

Workshop Compassie als Levenskunst
Compassie en Chineng Qigong
Maryvonne Verkerke
Donderdag 7 november van 19:30 tot 21:00 uur

De beoefening van compassie en vriendelijkheid maakt ons gezond en weerbaar. Het valt niet altijd mee om mens te zijn, maar meditatiebeoefening en een compassievolle, aandachtige leefstijl verbeteren de energie en de kracht waarmee je emotioneel, fysiek en mentaal in het leven staat. En dat is nodig in onze intense wereld.

Met enkel gewaarzijn weten we niet goed hoe we de ervaringen in onze binnenwereld, fysiek en mentaal, kunnen helen. Compassie als Levenskunst brengt een milde, compassievolle houding of mindset ten overstaan van al deze ervaringen die een nieuwe ruimte opent, zodat we kunnen oefenen met een nieuwe respons of gedrag. Het oefenen met kalmering, verzachting, toelaten en soms ook mogen begrenzen, maakt ruimte voor het kiezen van een wijze en ondersteunende respons op de stress en het lijden van onze binnenwereld. We leren opnieuw onze levensenergie voelen, van waaruit we de verbinding met onszelf en de wereld om ons heen kunnen helen of verbeteren.

De problemen in onze huidige wereld zijn voor veel mensen intens of overweldigend. Ons gewaarzijn en bewustzijn heeft het moeilijk, niet alleen met de eigen thema’s die spelen, maar ook breder met de wereldproblematiek. Er is oorlog, polarisatie, klimaatstress, zorgen over het voortbestaan van onze aarde en nog veel meer wat ons dagelijks bezighoudt. Het is best veel, en hoewel we weten dat alles verandert, ervaren velen het als intens.

Het lijkt of onze overbelaste binnenwereld de overbelaste buitenwereld niet meer goed kan verwerken. Is er sprake van collectieve overbelasting of misschien wel een collectief trauma dat zich nu manifesteert? We weten het niet, maar we kunnen wel proberen om het vanuit een bewuste respons te beantwoorden. Ons gewaarzijn heeft hierbij het element ‘vriendelijkheid en mildheid’ vanuit het klassieke MBSR curriculum hard nodig, misschien wel harder dan ooit.

Trainingen van gecertificeerde leden

Ben je geïnteresseerd in mindfulness en wil je graag een mindfulness workshop of training volgen? Dat kan bij een van onze gecertificeerde leden of opleidingen.

Klik op de button voor het totaaloverzicht en om je aan te melden voor een van de trainingen.